fallback

Джонас Джакоби: Хакерите са по-голяма опасност от изкуствения интелект

Когато една нова технология навлезе силно в живота ни, тя носи големи промени в нашето поведение, твърди вицепрезидентът на IBM

08:11 | 07.06.17 г. 5

Снимка: IBM

Джонас Джакоби e вицепрезидент на IBM, отговарящ за стратегията за облачни и мобилни технологии. Срещнахме се с него веднага след участието му на Webit, за да поговорим повече за "интернет на нещата" и как тази набираща сила технология ще промени живота ни. Ето и какво ни разказа той.

- Здравейте, г-н Джакоби. Твърдите, че интернет на нещата ще ни донесе културна, а не технологична трансформация. Защо точно културна?

- Интернет вече трансформира нашата култура. Сега информацията е на върха на пръстите ни. Всъщност винаги може да се спори дали говорим за интернет на нещата (Internet of Things - IoT - бел. ред.) или просто за интернет. Самият интернет започна с две неща - два компютъра от всеки край - или две “неща”, свързани с кабел. Затова можем да кажем, че интернет винаги е бил за нещата, а не за сърфиране.

За повечето хора интернет и мрежата са едно, но от технологична гледна точка интернет е много различен от мрежата. Мрежата е място, където да четете информация. Тя има много специфичен език. Но интернет винаги е бил за свързване на други “неща”. Така например отдавна използваме мрежите, за да свързваме принтери, но никой не мислеше за това като за “нещо”. Така че интернет на нещата е нещо като революция, която продължава от доста време.

- И именно тук се намесва културата?

- Да, когато определени тенденции станат масови, когато технологиите навлязат в ежедневието ни. Преди трябваше да закарате колата си на сервиз, за да бъде оправена. Сега колите станаха по-софтуерно ориентирани и могат да се ъпдейтнат сами, стига да са свързани някъде. В този смисъл феноменът интернет на нещата влияе на всички ни. Това не е просто технологична тенденция.

За технологиите често мислим като за технологична промяна, от която сме супер развълнувани, но това не е технологична тенденция в този аспект. Тя влияе на родителите ми, баба ми и дядо ми, на децата ми. Тя влияе на всички, които преди не са били толкова изложени на всичко това. Което означава, че влияе като цяло на културата на хората. Когато вкараш една такава технология в живота на хората, нещата не опират до самата нея, а до хората и тяхната култура.

- Същевременно всички говорят за умни градове, свързани коли. Кои индустрии ще бъдат засегнати от всичко това?

- Всички. Няма една област, която да бъде засегната. Във вашата кухня например хладилникът ще бъде по-умен. Вместо да ви се налага да планирате, той ще планира вместо вас. Понеже споменахте коли, нека да ви дам пресен пример от автомобилната индустрия. В края на миналата година IBM сключи сътрудничество с BMW, което включва внедряването на изкуствения интелект и възможностите на Watson в спортните хибриди BMW i8. Така шофьорът ще разполага с интелигентен асистент, който ще му дава актуална информация за състоянието на автомобила. Друг пример, свързан с IoT, е партньорството на IBM с Visa. Целта е да направим така че през всяко устройство, независимо дали е часовник, пръстен, домакински уред или дори кола, да могат да се извършват сигурни и бързи разплащания.

Примерите са много, затова не можем да говорим само за едно нещо, което ще бъде повлияно. Спомняте си какво беше с 3D принтирането. Всички го смятаха за ключова тенденция, която може да прави готини неща. Но сега започнаха да принтират и коли. Замислихме се какво друго можем да направим. Сега хората експериментират с принтирането на къщи. Защо не? Това не е интернет на нещата, но е нещо, което може да бъде контролирано от интернет на нещата, от изкуствения интелект.

- На Webit споменахте, че все пак има известна съпротива към интернет на нещата?

- Да. Към всичко ново, независимо дали е технология или нещо друго, винаги има съпротива.

- А тази съпротива е от страна на компаниите ли?

- Не става дума за компаниите. Те са само обвивката. Съпротивата идва от хората, които са изплашени по някаква причина, а в повечето случаи неоснователно. Знаете, че светът се развива. Фактът, че сте загубили работата си в една индустрия, означава, че има други индустрии, в която можете да се преквалифицирате. А когато отидете в нова индустрия с вашата експертиза, можете да я използвате и да кажете: “Хей, правихме това, но не проработи. Нека направим нещо ново!”.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:14 | 14.09.22 г.
fallback